chaos (1994)

This was my final composition for under-graduate degree. The title "Chaos" came from one of the concepts and from the mental situtation I was in while composing this piece.

There are two main concepts. One is morphing of two waveforms. It was done by taking substraction of each samples and adding or substracting data. For this, I excpected to have some synthetic effect when morphing one waveform to another, but unfortunetaly, it was just cross fading two sounds. I should have tried morphing on the spectrum domain and not the time domain...

Second concept was to use the logistic equation of chaos as a pitch of notes. This method produced quite a complex movement of notes with just a single equation.

これは、学部の卒業制作として作ったもの。タイトルとなっている「カオス(ちゃんと読むならケイオス)」は、作品に用いた手法と、当時の自分の精神状態からきたもの。

この作品では二つのことを実験した。一つは、2つの波形のモーフィングというもの。両波形の各サンプルの差分を取り、それをお互いに足したり引いたりすることで一つの波形からもう一方へと変化するモーフィング処理を行った。結果としてより音響合成的な変化を期待していたが、残念ながら単なるクロスフェード効果になってしまった。このモーフィングの処理は、時間軸、つまりサンプル単位での差分ではなく、周波数軸で行うべき処理だったことにあとになって気づく…。

二つ目の実験は、カオスの数式を音程として使うことにあった。これは、一つの数式から非常にダイナミックな変化を生み出すことができた。

Hardware: NeXT Cube
Software: Common Lisp Music, Common Music, Music Kit, rt

Download file (mpeg I layer III, 192kbps, 12.6MB)

このブログ記事について

このページは、yasakaが2005年1月15日 23:16に書いたブログ記事です。

ひとつ前のブログ記事は「for 4 crazy bells (1991)」です。

次のブログ記事は「256lm (1995)」です。

最近のコンテンツはインデックスページで見られます。過去に書かれたものはアーカイブのページで見られます。

ウェブページ

Powered by Movable Type 4.261